12.2.11

odchamianie paryskie

Teatr Odeon

"KONIEC"

na podstawie Nickel Stuff Bernarda-Marie Koltèsa Procesu i Myśliwego Grakchusa Franza Kafki oraz Elizabeth Costello Johna Maxwella Coetzee

Reżyseria: Krzysztof WARLIKOWSKI
Adaptacja: Krzysztof WARLIKOWSKI, Piotr GRUSZCZYŃSKI
Scenografia i kostiumy: Małgorzata SZCZĘŚNIAK
Muzyka: Paweł MYKIETYN, Paweł BOMERT, Paweł STANKIEWICZ
Reżyseria świateł: Felice ROSS
Dramaturgia: Piotr GRUSZCZYŃSKI
Ruch: Claude BARDOUIL
Występują: Stanisława CELIŃSKA, Magdalena CIELECKA, Ewa DAŁKOWSKA, Wojciech KALARUS, Marek KALITA, Mateusz KOŚCIUKIEWICZ, Zygmunt MALANOWICZ, Maja OSTASZEWSKA, Magdalena POPŁAWSKA, Jacek PONIEDZIAŁEK, Anna RADWAN-GANCARCZYK, Maciej STUHR
Muzycy: Paweł BOMERT, Paweł STANKIEWICZ, Fabian WŁODAREK
Produkcja: Nowy Teatr, Warszawa
Koprodukcja: Théâtre de l’Odéon, Paryż; Théâtre de la Place, Liège; La Comédie de Clermont-Ferrand – Scène Nationale, Clermont-Ferrand; Hebbel am Ufer, Berlin

"Nowy spektakl Krzysztofa Warlikowskiego korzysta z trzech tekstów: niezrealizowanego scenariusza filmowego Bernarda Marii Koltesa „Nickel Stuff“, „Procesu“ Franza Kafki oraz fragmentów powieści J.M. Coetzeego „Elizabeth Costello“. Bohaterowie docierają w nich do sytuacji granicznej, stają przed bramą: prawa, życia, śmierci. Chcą zobaczyć, co jest po drugiej stronie, przejść tam, przedostać się. Stajemy przed tajemnicą. Umiemy wyobrazić ją sobie tylko naszą miarą, chcemy zamknąć ją w dostępnym nam języku, znanych doświadczeniach cielesności. Z tego choćby powodu jesteśmy skazani na klęskę. Zaufajmy Orsonowi Wellesowi, który zmierzył się z „Procesem“, z historią o człowieku przychodzącym do bramy prawa: „Prawdziwej tajemnicy nie da się zgłębić i nic nie jest w niej ukryte. Nie ma nic do wyjaśnienia... Powiedziano, że logika tej historii jest logiką snu. Czujesz się zagubiony w labiryncie? Nie szukaj wyjścia. Nie zdołasz go znaleźć... Wyjście nie istnieje.“ Gdzie wyjście nie istnieje, trzeba przejść przez teatr".

No hay comentarios:

Publicar un comentario